Door maatschappelijk verantwoord ondernemen verminder je niet enkel je ecologische voetafdruk, maar trek je ook nieuwe klanten aan en kan je ook nog eens geld besparen.

Wat is duurzame ondernemen?

 

Duurzaam ondernemen gaat over het evenwicht tussen people profit & planet, waar je dus rekening houdt met je omgeving. Dit betekent rekening te houden met de impact van het bedrijf op het milieu en de gemeenschap en beslissingen te nemen die negatieve impact minimaliseren en positieve impacten maximaliseren. Bovendien kan een duurzaam imago kan bijdragen tot het succes van uw bedrijf. 

Wat zijn voorbeelden van duurzaam ondernemen in het bedrijfsleven?

Enkele concrete voorbeelden van duurzaam ondernemen zijn: het installeren van hernieuwbare energie oplossingen zoals zonnepanelen en windturbines, het nemen van energiebesparende maatregelen door het gebruik van energie-efficiënte technologieën, en het implementeren van uitgebreide recycling- en afvalvermindering programma's.

Daarnaast omvatten duurzame praktijken ook het kiezen voor verantwoorde inkoop van materialen, het bouwen van groene kantoren volgens milieuvriendelijke standaarden, en het stimuleren van de circulaire economie door producten te ontwerpen die eenvoudig gerepareerd, hergebruikt of gerecycled kunnen worden. Tot slot dragen bedrijven bij aan de bescherming van biodiversiteit en ondersteunen ze lokale gemeenschappen via Corporate Social Responsibility (CSR) programma's.

Waarom is duurzame ondernemen belangrijk voor start-ups?

Er zijn verschillende redenen waarom duurzaam ondernemerschap belangrijk is voor start-ups:

  1. Kosten besparen

    Een studie van het WWF toonde aan dat bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen hun energiekosten met tot 30% kunnen verminderen.
  2. Klanten aantrekken

    Volgens een enquête van Nielsen zijn 66% van de consumenten bereid om meer te betalen voor producten en diensten van bedrijven die zich inzetten voor duurzaamheid. Consumenten zijn steeds meer geïnteresseerd in duurzaamheid en zijn waarschijnlijker om producten en diensten te kopen van bedrijven die zich inzetten voor duurzaamheid.
  3. Concurrentievoordeel

    Een studie van Harvard Business Review toonde aan dat bedrijven die zich richten op duurzaamheid financieel beter presteren dan hun concurrenten. Door een groene bedrijfsvoering op te bouwen, kunnen start-ups zich onderscheiden van concurrenten en een concurrentievoordeel behalen.
  4. Regelgeving nakomen

    Volgens een rapport van de Verenigde Naties zijn er momenteel meer dan 1.500 wetten en regels gerelateerd aan klimaatverandering en duurzaamheid in meer dan 60 landen. Overheden wereldwijd voeren regelgeving in om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen en duurzaamheid te bevorderen. Door duurzame praktijken te adopteren, kunnen start-ups naleving verzekeren en boetes voorkomen.

We use cookies

We use cookies on our website. Some of them are essential for the operation of the site, while others help us to improve this site and the user experience (tracking cookies). You can decide for yourself whether you want to allow cookies or not. Please note that if you reject them, you may not be able to use all the functionalities of the site.

Ok